miian

Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

17 feb

Av Mia - 17 februari 2011 08:50

Godmorgon!

Igår var jag o dogsen till Sissi o fikade, hade köpt semlor till oss,

hon var förkyld, men efter semla, must o mamma så blev

hon piggare =)

Då fick jag ett usb minne med mig hem...

Med en film:
  

Vilken film!

Handlade om dessa pojkar, en hade en pappa som var inom

militären, o den andra, han i randig pyjamas, var på

koncentrationsläger.

Filmen var vinklad från ett barns synsätt, denna totala

oförstående av det fruktansvärda som hända under

andra världskriget!

En väldigt gripande film, men samtidigt gullig på nått vis,

mycket se värd!


När vi var i Prag för snart 2 år sen var jag Lars Marre o Uffe

till ett litet koncentrationsläger, o det var inte litet, men i de andras

mått, så var det tydligen det!

Usch, det var en dag som berörde en, man kan ju inte

förstå, men guiden var helt super på att berätta

med inlevelse

  


Här började mångas resa till slutet!

 

Många kom med tron att inom dessa portar började livet!

De hade filmer som visade hur fantastiskt det var där,

den filmen visade även i filmen jag såg!

Hur trevligt det var, mysigt o underbart, en del judar tog sig frivilligt

dit för att komma till paradiset.

O det gjorde de iof, för efter ett tag innan för dessa portar,

så var nog den andra utvägen som paradis!




Isoleringcellen, 

Fönstret öppnades bara om vakterna var på bra humör: 

  


Kommer inte ihåg hur många som bodde i dessa rum,

men det var bedrövliga antal!

O även där, Om vakterna var på bra humör så öppnades

det en liten lucka i dörren, så det kom lite lite frisk luft..

Tänk er stanken, fanns några hål i golvet,  att göra sina behov i

  


 Här går vi i dödens tunnel, de som skulle skjutas fick ta

sista stegen här, i tron att de skulle till friheten!


  


Hit kom de, o där slutade mångas resa:

 


Vakterna hade ju full koll på allt

  


Fruktansvärd hus!

Det var stängt för dagen, så vi kunde inte gå in, men jisses!

Man kan verkligen inte förstå!

 


Massa gravstenar åt alla håll, dessa kroppar hade de

hittats under marken, de hade blivit skjutna, o övertäckta med jord,

när allt började rensas upp så fick de åtminstonde vila i frid

under en sten med sitt namn!

 


En mycket tagen dag!

Vi var även till staden som var uppbyggd för att locka till

alla judar, de kunde ju inte visa hur det såg ut innanför grindarna,

en trevlig liten stad...


Detta är väl det värsta människan har åstakommit, hoppas att

det aldrig kommer att upprepas, o att aldrig historien tystnar!

O de som säger att detta aldrig har hänt... Hm???

Alla skolor skulle åka på nått sånt här!


En mycket uppiggande blogg idag...


Må så gott!

  

 
 
Mor

Mor

17 februari 2011 09:35

Mycket viktig blogg...... det finns inte många levande ögonvittnen kvar idag. Det här är ju inget som får glömmas, och dom som inte tror på det är ganska farliga typer!
Kram/Mor

http://www.hean.zoomin.se

Mia

17 februari 2011 12:19

Mycket farliga typer skulle jag vilja ändra det till!

 
cb

cb

17 februari 2011 09:56

Man vill ju tro att det inte är sant, men tyvärr är det ju det. Man kommer aldrig förstå hur människor kan tortera andra människor. Måste ha varit läskigt att gå i samma "cell" som för många slutade med döden. Fy sjutton!

Men semlor är smaskens! ;-)

http://www.ceciliabacks.bloggplatsen.se

Mia

17 februari 2011 12:19

En mycket märklig känsla! Det var så gripande att vara i cellerna, o då var de ju iordninggjorda nu, kan bara tänka på stanken o allt som var där inne, när det begav sig!

 
Ingen bild

Ewa-Lena Omsén

17 februari 2011 10:19

Tack Mia för det avskyvärda du visade oss idag! Jag har aldrig varit i närheten av ett sådant läger och jag blir inte mer intresserad efter det här, men det du visade oss borde skolbarnen även få se. Jag fick rysningar i hela kroppen ändå VISSTE jag ju att det fanns. Otaliga historier man läst om olika koncentrationsläger, men att både se och läsa var nästan för mycket.
Annars har du fått till en mycket fin sida här, det är första gången jag är här. Men jag kommer tillbaka om inte damen misstycker?
Ha en bra dag trots det starka intrycket du gjorde på både oss och dig själv!
Kramar!

Mia

17 februari 2011 12:18

Vassego EL! Det är fruktansvärt, o att vara bland där det hänt var konstigt, en skrämmande tystnad var det, alla var tagna av det!
Damen misstycker inte om du kommer tillbaka lilla virrpanna =P

 
Nillan

Nillan

17 februari 2011 10:40

Dit skulle alla ungdomar få åka på skolresa för att se o höra hur hemskt det var. Många tror ju inte på det. Fruktansvärt.
Kul att du gillade min nya bloggsida, kommer nog att bli den i fortsättningen även om det är svårt att lämna zoomin men om inte annat så lägger jag hellre pengarna 100/mån=1200/år på nåt annat:O)
Har kollat andra bloggar o hemsidor men denna är nog bäst o lättast att förstå sig på:)
<3<3<3kramar Nillan
Synd att dom som kollar inte kan reg. sig för epost om det händer nåt i bloggen det finns på en del andra tex wordpress.com

http://www.hoghult.bloggplatsen.se

Mia

17 februari 2011 12:17

Men det finns ju 2 sidor som man kan följa bloggen via epost, jag har ju 2 olika på min?

 
Ingen bild

Annkie

17 februari 2011 10:40

Bra & tänkvärd blogg!!! Det spelar ingen roll hur mucket info vi matats med gällande detta fruktansvärda, det kan aldrig bli för mycket påminnelse.
Och som sagt...alla ungdomar borde få ta del av detta, inte minst i det hårda klimat vi ser idag! =(
Jag ska absolut se den filmen, tack för tipset!!!

Kram<3

Mia

17 februari 2011 12:16

Jag kan verkligen inte förstå de som förnekar detta!

 
Ingen bild

S

17 februari 2011 10:58

.......och där hängde jag på Peppes bodega och var nöjd över att ölen var billig! Hmmmm vilken jäkla ytlig människa jag är!!!!

Mia

17 februari 2011 12:15

Hm.. men du.... Hur tror du att det varit om du varit med... Tror inte att nån hade kunnat höra va guiden sa då, du skulle ju böla ihjäl dig =)

 
Eva,Lilleman & Qubus

Eva,Lilleman & Qubus

17 februari 2011 11:25

Fruktansvärt att detta fick hända & som du skriver det får ALDRIG glömmas bort,ha en bra dag Mia,kram på er..

http://lilleman.webgain.se

Mia

17 februari 2011 12:14

Ja det är hemskt! Puss till dina vackra vovvar o kram till dig!

 
Lina

Lina

17 februari 2011 12:24

Det är fruktansvärt, men gud vad jag vill åka och se det där! Hade verkligen varit en upplevelse tror jag! Människor kan vara odjur ibland alltså. Att ha hjärtat till att göra det där .. nej fyfan!
Filme har jag tänkt se länge men glömt av det, så tack för påminnelsen :) Ska nu hem och se den!
Hadefint!

http://deepreality.blogg.se

Mia

17 februari 2011 12:31

Nu kanske du inte tolkar filmen lika som mig, du vet, du är ju bara ett barn själv =P Moahhaaha
Men jag håller helt med att människor kan vara odjur!

 
Din tvillingsyster

Din tvillingsyster

17 februari 2011 12:43

Just framtiden är det som skrämmer mig allra mest när jag tänker på allt det hemska som gjordes mot judar, zigenare, homosexuella och andra "kriminella" under Hitlertiden.
Snart finns inga överlevande kvar som kan berätta och även om allt (mycket tack vare de knasiga nazityskarna) är väl dokumenterat så kommer det nog att falla i glömska om ett par hundra år eller mindre.
Just därför är det så oerhört viktigt att vi fortsätter att berätta och visa bilder på vad vi vet har hänt, för våra barn och barnbarn och att vi verkligen präntar in vikten av att föra det vidare i generationer.
Tack för en hemsk blogg mitt hjärta.
Kramen

http://benson-soccer.zoomin.se

Mia

18 februari 2011 07:58

Ja usch, hoppas att det aldrig kommer att glömmas!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - 2 december 2023 17:42

     

Av Mia - 3 juni 2023 15:48

Emma har klarat Anlagsprov i viltspår   16 minuter, klarade det självständigt    Och sen har  hon blivit BIR på en inoff   Krtiken: "Väl könspräglad, bra storlek,  Vackra mörka ögon, välplacerade öron, Rypisk hals, bra kropp, korr. bett, lite...

Av Mia - 23 augusti 2022 11:14

      Nu har Emma bott här i 3 veckor =) Går mycket bättre än vad jag tänkte!  Minna är en helt suverän storasyster      Emma är en mycket pigg och aktiv tjej, och envis, jisses amalia =)  Mycket lättlärd och nyfiken på allt.    ...

Av Mia - 16 juni 2022 16:19


Jag har länge sagt att Vi ska inte ha en valp något mer, och jag har hållt det,  Har tagit vuxna omplaceringar efter det beslutet!  Men... Nu går det inte längre, det kommer flytta hit en röd  Engelsk cocker spaniel flicka hit =)  Emma ska ho...

Av Mia - 1 februari 2022 11:52

Nytt år nytt barnbarn =)  Den 22 januari födde Sandra hennes och Patrics son Arvid =)  Det var lite svettigt på slutet, Patric fick corona och skulle då inte få vara med på förlossningen,  Det var 1,5 vecka till bf men Sandra hade haft förverka...

kategorier

Senaste inläggen

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards